Consolid, al 30 jaar specialist voor werk in de transport, logistiek en mobiliteit, heeft proactief geïnvesteerd in permanente educatie (PE) voor haar medewerkers. In een gesprek met HR-manager Gina Bakker ontdekten we hoe Consolid de implementatie van PE heeft aangepakt en welke positieve impact dit heeft op de organisatie.
Waarom kozen jullie voor permanente educatie?
“Onze belangrijkste drijfveer is het behoud van wendbaarheid in een snel veranderende branche. Door permanente educatie kunnen onze medewerkers hun kennis en vaardigheden up-to-date houden en zich beter voorbereiden op toekomstige uitdagingen. Daarnaast biedt PE een prettige structuur om doelstellingen te formuleren en zorgt het ervoor dat kennis binnen de organisatie behouden blijft.”
Bakker legt uit: “Als HR-manager heb ik een brede rol; van werving & selectie tot learning & development van ons interne personeel. We waren al vroeg betrokken bij de ontwikkeling van PE en zagen meteen de voordelen. PE geeft zowel ons als onze medewerkers concrete handvatten om kennis te behouden.”
PE maakt het werk leuker
“We merken nu dat medewerkers meer bezig zijn met wat er speelt op het gebied van wet- en regelgeving, wat er verandert in de branche. Ze zijn best competitief ingesteld en willen graag hun PE-punten halen. Als je een tijdje niet leert vervaagt je kennis. Dankzij PE kunnen collega’s zelfstandig complexe vragen beantwoorden, in plaats van de juridische afdeling of de manager te raadplegen. Niemand vindt het leuk om steeds te zeggen ‘daar kom ik op terug, dat ga ik navragen’. Met actuele kennis kun je zelfstandiger opereren. Dat leidt tot een leukere relatie met de klant of flexkracht.”
Hoe hebben jullie de behoefte aan PE binnen de organisatie geïdentificeerd?
“We doen veel aan ontwikkeling van onze medewerkers. Zo hebben we een uitgebreid onboardingsprogramma en kunnen collega’s een Senior-traject volgen. Ook ontwikkelen we zelf trainingen. We hebben gesproken met onze managers in de operatie en intercedenten om te inventariseren welke behoefte er was en welke rol PE daarin kon spelen. Het was duidelijk dat er behoefte was aan een structuur om kennis te borgen. We wilden graag zien hoe PE in de praktijk zou werken en of het aansloeg bij onze medewerkers.”
“Onze branche kent een hoog tempo en een chronisch tijdstekort”, vervolgt Bakker. “De drempel om trainingen te volgen is lager geworden, waardoor medewerkers zelf aan de slag gaan met het bijhouden van hun kennis.”
Hoe verliep het aanvragen van de PE- erkenning van interne leeractiviteiten?
“Het aanvragen van PE-erkenning is verrassend eenvoudig. Je moet goed inlezen wat er van je wordt verwacht, maar het formulier wijst voor zich. Je moet weten onder welke categorie de training valt, voor hoeveel uur en wie de doelgroep is. Je moet een aantal toetsingselementen invullen. Ik heb het als heel gemakkelijk ervaren. Zelfs voor kleinere organisaties is het haalbaar om PE-erkenning aan te vragen. Het hele systeem staat al klaar.”
Kwaliteitsimpuls voor trainingen
“Wij hebben zelf eerst de tijd genomen om iets te ontwikkelen: we hebben bijvoorbeeld een juridische workshop ontwikkeld in samenwerking met onze juridische afdeling.
Het is nog wel een beetje een zoektocht, gaan we alleen eigen trainingen aanbieden, of ook inkopen? Hoe breed gaan we aanbieden?
Door de vragen die we moesten beantwoorden voor de PE-erkenning, zijn we kritischer naar onze trainingen gaan kijken. We zorgen ervoor dat onze trainingen relevant zijn, er voldoende wet- en regelgeving verwerkt is en vooral ook aansluit bij de behoefte van onze medewerkers.“
Hoe gaan jullie de voortgang en de effectiviteit van het PE-programma meten?
“Het gaat nu vooral om enthousiasmeren van medewerkers. We volgen hoeveel punten individuele medewerkers hebben gehaald en attenderen hen daarop. Hoewel de werkdruk hoog is, zien we dat medewerkers gemotiveerd zijn om tijd te maken voor PE. Het heeft een positief effect op hun dagelijkse werk.”