De ABU stelt in haar vakbekwaamheidseis dat medewerkers in de flexbranche – zoals intercedenten en backofficeprofessionals – moeten beschikken over actuele kennis van relevante wet- en regelgeving. Dit geldt voor medewerkers die contact hebben met klanten en/of kandidaten, of verantwoordelijk zijn voor verloning en contractmanagement van uitzend- en payrollmedewerkers.
“Permanente educatie via SEU is een belangrijk hulpmiddel voor organisaties om structureel te voldoen aan de vakbekwaamheidseis,” vertelt Jurrien Koops, directeur van de ABU. “Het helpt onze leden om hun opleidingsbeleid verder te professionaliseren en aan te tonen dat zij investeren in de kwaliteit van hun medewerkers.”
Hoe helpt permanente educatie bij de vakbekwaamheidseis?
Permanente educatie (PE) biedt een praktisch systeem waarmee het voor medewerkers makkelijker is hun kennis up-to-date houden, te verbreden of te verdiepen. Deelnemers worden geregistreerd in het openbare PE-register, wat transparantie biedt richting flexkrachten en opdrachtgevers.
Veelgestelde vragen over PE en de vakbekwaamheidseis
Medewerkers die niet voldoende PE-punten behalen, kunnen hun PE-registratie niet verlengen. Dit betekent dat zij niet langer zichtbaar zijn in het openbare PE-register. Hoewel dit geen directe gevolgen heeft voor het behoud van het ABU-keurmerk, is het belangrijk dat de organisatie op andere manieren kan aantonen dat medewerkers voldoende actuele en relevante kennis hebben van wet- en regelgeving.
In het openbare PE-register is te zien welke medewerkers een SEU-diploma hebben. Daarnaast toont het aan dat zij continu worden geschoold en over voldoende kennis beschikken. Vermelding in het openbare register is een vrije keuze van de medewerker, conform de AVG.
Medewerkers die niet genoeg PE-punten hebben krijgen geen verlenging van hun registratie. Zij staan dan niet meer in het PE-register.
Tijdens een ABU-audit kan gevraagd worden om aan te tonen dat medewerkers over actuele kennis beschikken. Het PE-register vormt hierbij een handig hulpmiddel:
- In het openbare register zijn medewerkers zichtbaar die hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Dit is vanwege de AVG-wetgeving.
- Het register toont alleen of iemand openbaar geregistreerd staat, maar geeft geen inzicht in behaalde PE-punten of gevolgde leeractiviteiten.
- Iedere PE-geregistreerde medewerker kan een eigen, gedetailleerd overzicht genereren van de gevolgde leeractiviteiten en behaalde punten.
- De auditor kan deze overzichten opvragen bij medewerkers, bijvoorbeeld op basis van een steekproef.
Nee, PE-registratie is niet verplicht. Wel moedigt de ABU haar leden aan om gebruik te maken van PE, omdat het een effectief middel is om aan de vakbekwaamheidseis te voldoen.
- Voor SEU-diploma’s behaald na 01/01/2023: registratie zit verdisconteerd in het examengeld.
- Voor SEU-diploma’s van vóór 01/01/2023: € 16,16 voor een registratieperiode van twee jaar.
- Herregistratie voor een periode van 2 jaar: kosteloos in 2025.
Het belang van een goed opleidingsbeleid
“De juiste kennis helpt fouten te voorkomen en biedt zekerheid aan opdrachtgevers”, licht Krista Plat, beleidsadviseur bij de ABU, toe. “Veel uitzendorganisaties hebben dit al goed geborgd, maar de vakbekwaamheidseis daagt álle leden uit om deze kwaliteit structureel te waarborgen. We zien permanente educatie via SEU als een uitstekend hulpmiddel om te voldoen aan deze eis. De ABU heeft daarom een aantal leeractiviteiten laten erkennen voor PE.”
Met het stappenplan PE-implementatie helpen we jouw organisatie om een effectief opleidingsbeleid te ontwikkelen en te implementeren. Wil je meer weten? Bekijk ons stappenplan via deze link of neem contact op via pe@seu.nl.